آموزش

مقاوم دربرابر آب ساعت ها

مقاوم دربرابر آب ساعت ها

مقاوم دربرابر آب ساعت ها

این یک ساعت ” ضد آب” است. این حرف دروغی بیش نیست. هیچ ساعت و یا هیچ گجت دیگری کاملا ضد آب نیست و همیشه محدودیت هایی وجود دارد.

حتی سازمان بین المللی استاندارد و کمیسیون تجارت فدرال نیز حک عبارت ” ضد آب” را بر روی ساعت ها ممنون کرده است.

اما منظور از محدودیت چیست؟ ممکن است که یک ساعت و یا گجتی بتواند مدت زمانی در آب غوطه ور شود و مشکلی برایش پیش نیآید اما این اتفاق به ” فشار آب” وابستگی مستقیم دارد.

اگر محصولی در آب غوطه ور شود این عمق آب است که فشار آب را بر محصول تعیین میکند و آستانه ی طاقت گجت ها در این قسمت است که محدود محسوب میشود.

اگر گفته میشود یک گوشی هوشمند تا عمق ۱ متری آب بدون مشکل کار خواهد کرد به همین دلیل است که دیگر از این مقدار عمق که بیشتر شود، فشار آب نیز طبیعتا بیشتر میشود و دیگر در آن زمان ممکن است آب به داخل دستگاه نفوذ کند.

سازمان بین المللی استاندارد سازی موسوم به ISO تعیین کننده ی استاندارد های لازم برای ساعت ها و ردیاب های مچی است که مانند کمیسیون بین المللی الکتروتنیک با انجام تست های مختلف، یک کد IP را به آن محصول عطا میکند.

مقیاس فشار آب وارد شده با ATM یا همان اتمسفر سنجیده میشود که برای درک بهتر باید گفت که هر ATM برابر است با فشاری که در عمق ۱۰ متری آب به محصول وارد میشود. در جدول زیر توضیحات سطوح مقاومت در برابر آب را مشاهده میکنید.

درجه آب

محافظت

کاربرد

۱ ATM

مقاومت در برابر فشار آب تا عمق ۱۰ متر مقاومت افزایش یافته در برابر باران و پاشش، برای شنا و دوش گرفتن مناسب نیست.

۳ ATM

مقاومت در برابر فشار آب تا عمق ۳۰ متر باران، ریختن، غوطه ور شدن تصادفی و دوش گرفتن. برای شنا مناسب نیست.

۵ ATM

مقاومت در برابر فشار آب تا عمق ۵۰ متر باران، ریختن، غوطه ور شدن تصادفی و دوش گرفتن و شنا

۱۰ ATM

 

مقاومت در برابر فشار آب تا عمق ۱۰۰ متر

باران، ریختن، غوطه ور شدن تصادفی و دوش گرفتن و شنا و غواصی. برای غواصی با عمق زیاد و ورزش های آبی سرعت بالا مناسب نیست.

۲۰ ATM

مقاومت در برابر فشار آب تا عمق ۲۰۰ متر باران، ریختن، غوطه ور شدن تصادفی و دوش گرفتن و شنا و غواصی سطحی و ورزش های آبی

 

متاسفانه چون روش آزمایش این نوع استاندارد به صورت عملی نیست، به همین دلیل کاربرد این کد ها در دنیای واقعی برای هر محصول ممکن است متفاوت باشد.

به طور مثال در حالی که محصولی دارای کد استاندارد ۵ ATM است و طبیعتا مشکلی با دوش گرفتن و شنا مشکلی نباید داشته باشد، برخی سازندگان به کاربران پیشنهاد میکنند که از آن محصول در هنگام شنا کردن استفاده نکنند.

لازم به ذکر این نکته است که فشار های ذکر شده در جدول بالا در حالت ساکن هستند یعنی اینکه مثلا هنگام شنا کردن و زمانی که شما در حال حرکت دادن دستان خود هستید، این فشار مطمئنا دچار تغییراتی میشود.

بنابراین حتی اگر یک سوم عمق ذکر شده ی برای استاندارد محصول خود به زیر آب بروید، ممکن است فشاری که در لحظه وارد میشود برابر با همان فشار عمق ساکن تعیین شده باشد.

همان طور که در اوایل این مطلب گفته شد، به این اعداد نمیتوان صد در صد اکتفا کرد و باید برای اطمینان بیشتر، صحبت های سازندگان را نیز در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *